2011. június 13., hétfő

Jeruzsálemi zarándokok1//Piligrims of Jerusalem1

Az utazás érdemi része a szakmai program után következett. Jeruzsálem elképesztő hely, három kontinens kultúrája találkozik, és a több ezer éves hagyományok kereszteződnek a modernitással. Az egyik sarkon még nyüzsgő belvárosi forgatag, egy tömbbel arrébb meg már csak ortodox zsidók vannak az utcákon, aztán következik egy üzleti negyed, majd az iszlám városrész. Az óvárosban szorosan összezsúfolva élnek a zsidók, keresztények, mohamedánok, örmények és számos kisebb népcsoport. A történelem viharai alaposan kikezdték a lakosságot, emiatt állandó a feszültség. Nem lehet megmondani, ki volt itt előbb, kinek szentebb ez a hely, vagy kinek van bármihez is joga a többiekkel szemben. A türelmet és a toleranciát leszámítva minden más rendezési elképzelés elvérzett idáig, illetve időszakosan az diktálja a feltételeket, akinél a hatalom. 
A helyzet bonyolultságát szemléltetendő, álljon itt egy rövid összefoglaló a város történetéről a Tower of David Jeruzsálem múzeum remek kiállítása alapján:
  • A város első írásos említései valamikor Kr.e. 1800 körülre tehetők
  • Kr.e. 1200 tájékán telepedtek meg ezeken a dombokon az Izraeliták, és a hely már akkor is szent volt, mert a Biblia szerint Jákob itt akarta feláldozni Izsákot. Ennek megfelelően 1000 körül, amikor Dávid király elfoglalta, díszes templomot és palotát emelt a hegyen. A város párszáz fős volt még csak, és a déli lejtőkön húzódott
  • Kr.e. 586 körül a babilóniaiak elfoglalták Jeruzsálemet, lerombolták a templomot, és elhurcolták a zsidókat
  • Kr.e.525 körül tértek vissza, és újjáépítették a templomot meg a várost is, a templom-hegy nyugati oldalán
  • A Kr.e. IV. században Nagy Sándor, aztán a perszák uralták a területet, majd Kr.e. 63-tól a rómaiak
  • Kr.e. 37-től Nagy Heródes grandiózus városfejlesztésbe kezdett, a templomot az akkori világ egyik legnagyobbjává bővítette, hatalmas erődrendszert alakított ki a város körül, úthálózatot, csatornát és megannyi palotát. Nevéhez fűződik a Maszada erőd kialakítása is (lásd később)
  • Kr.u. 70-ben a zsidó felkelés leverése után a rómaiak lerombolták a templomot, és becslések szerint félmillió embert mészároltak le. Ugyanennyi zsidó áldozata lehetett az 132-es felkelésnek is, ami után sóval hintették be a várost, és a rómaiak 60 évig őrizték a romokat, nehogy visszatérjenek a zsidók. Hardianus kezdte el a város újjáépítését, mert egy igazi római provinciai központot szeretett volna. Ekkoriban mind a zsidókat, mind az őskeresztényeket üldözték
  • 324-614-ig Bizánc uralta a területet, megerősítve a keresztények pozícióját. A zsidóknak tilos volt az óvárosba bemenniük, kivéve a templom lerombolásának évfordulóján, gyászolni. 25 év, a perzsákkal való háborúzás után a muszlimok söpörtek végig a területen 638-ban
  • 1099-ig a muszlimok gyakorolták a hatalmat (Fatimid kalifátus), a legtöbb templomból mecsetet csináltak, de megtűrték a keresztényeket és a zsidókat. A VII. század végén épült a Sziklatemplom és az Al Aqsa mecset is a templomhegyen
  • Szűk száz évre a keresztesek visszafoglalták a várost, majd 1187-ben elvesztették azt Saladinnal szemben, akit viszont a tatárok győztek le 1244-ben. Egyikük sem bánt kesztyűs kézzel a helyiekkel, ez idő alatt többször megtizedelték mindegyik vallás követőit
  • 1250-től egészen 1517-ig a mamlukok kezén volt a város, és teljesen elkopott egykor dicsősége. Utána következtek a törökök, akik relatív nyugalmat hagytak a különböző vallások gyakorlóinak
  • 1917-ben az ottomán birodalom felszámolásával a britek befolyása alá került, és 1947-ig létezett a független palesztin terület is, emiatt folyamatosak voltak az összetűzések
  • 1948-ban a britek kivonultak, és Izrael kikiáltotta függetlenségét, ami azonnal háborúhoz vezetett. A két hónapig tartó harcok végén patthelyzet alakult ki, Jeruzsálemet kettéosztották, az óváros jordán irányítás alatt maradt
  • 1967-ben Jordánia megtámadta Nyugat-Jeruzsálemet, aminek okán Izrael hadseregével elfoglalta teljes Jeruzsálemet. Örömükben, hogy újra övék lett a Nyugati (sirató) fal, eldózerolták az ott lévő mór negyedet, és kialakították a tágas Western Wall Plaza-t
  • Jelenleg folyamatos a biztonsági ellenőrzés, csak fémdetektoros kapukon keresztül lehet a falhoz jutni, viszont mindenki számára megközelíthető
  • Hasonlóképp, a szent időszakokat leszámítva, napi pár órára bárki felmehet a templomhegyre, viszont pár éve csak mohamedánokat engednek be a mecsetekbe. 
Első este besétáltunk az óvárosba, ahol a zsidók (főként fiatal fiúk) épp a Jeruzsálem-napot ünnepelték (amikor ’67-ben kiverték Jordániát a városból). Különös, és kicsit félelmetes volt látni a sok gyereket eksztatikus állapotban, hogy énekelve, zászlókat lóbálva rohangáltak a városban. Természetesen mindenhol rengeteg volt a rendőr és a gépfegyveres katona, akik közül sokan fiatal lányok, akik a kötelező sorkatonai szolgálatukat végzik.
A másnap reggelt a városfalon kezdtük. A jelenleg is álló 12 méter magas erődrendszert Nagy Szulejmán építtette egy álmában jött jóslat okán, de egyes szakaszai több mint 2000 évesek. Főként az óvárosban kószáltunk, élveztük a bazársorok nyüzsgését. Délután még pont elcsíptük azt a rövid időablakot, amikor turistákat is felengednek a templomhegyre, és bár az Al Aqsa mecsetbe nem mehettünk be, nekem sikerült belógnom egy muszlim gyerekcsoporttal a sziklatemplomba. Ez áll a fölött a szikla fölött, amelyen Ábrahám fel akarta áldozni Izsákot, illetve  amelyről Mohamed a mennybe ment. A templom belülről is olyan szépen díszített, mint kívülről, az építők az akkori világ legdíszesebb templomát akarták megalkotni. (Az izmir csempe borítást később kapta.) A központi részét épp felújítják, de a szikla alatti barlangba lemehettem. Tiborral besétáltuk az óváros több negyedét is (nagy része bazár), egy rövid látogatás erejéig benéztünk a Szent Sír templomba is, amely a keresztények legfontosabb zarándokhelye. Az évszázadok során egybeépült hatalmas templomkomplexum tartalmazza a keresztút utolsó állomásait: itt volt a Golgota, Jézus sírja, itt találták meg a keresztet, és itt támadt fel. Mindezt a bizánci anyacsászárné állapította meg a IV. század elején zarándokútja kapcsán, és elrendelte egy minden korábbinál nagyobb templom építését. A VII. sz-i ásatások során megtalálták a templom alatt Krisztus keresztjét, amit aztán 300 évvel később csatában elvesztettek  a keresztesek. A jelenleg álló Saint Sepulcher templomon a 6 ősi keresztény egyház osztozik (így meglehetősen eklektikus a stílusa): római katolikus, örmény ortodox, görög ortodox, egyiptomi koptok, etiópok, szír ortodoxok. Délután megnéztem egy másik nagyobb piacot, majd még a Dávid Tornyában (a Jaffa kapu mellett álló erőd) lévő várostörténeti kiállítást. Az erődből pompás kilátás nyílik a városra. Mókás, hogy innen nézve a templom hegy lefelé van. Naplementét nézni felmentem az Olajfák hegyére, ahonnan a legtöbb kép készül a városról. 
*********
 Jerusalem has probably the craziest history in the world. Many fights, sieges, plague raged he otherwise glorious timeline of the city. The religious and ethnical tension is extremely high (although the place is peaceful nowadays), as the different groups never treated to well each other. Excerpts from the stormy history of Jerusalem:
  • First city founded around 2000 B.C.
  • King David takes the city 1004 B.C, builds the first Temple on the sacred mount where Abraham wanted to sacrifice Isaac
  • 586 B.C. Babylon conquers the city, destroys it completely
  • 525 B.C. Jews return from the Babylon captivity, start rebuilding the city
  • 334 B.C. Alexander the Great conquers the region, then the Persians, from 63 B.C. the Romans
  • From 37 B.C. Herod starts building the greatest city and Temple of his time
  • 70 A.D. the first Jewish war ends in the massacre of half a million Jews and the grounding of the city
  • 132 A.D. after another failed revolt, even more people are killed, the 101 Legion guards the ruins for 60 years to prevent any reconstructions. Eventually Hadrian starts to put up a Roman provincial city 
  • 324-614 Byzantine emperor Constantine starts transforming Jerusalem into a Christian city. Jews are forbidden from entering, except on the anniversary of the destruction of the Temple
  • Perisans take over then Byzantines rule again, then Muslims capture the city in 638. Population shrinks continuously.
  • Until 1099 the Muslims ruled and built the magnificent Rock Temple on Temple mount.
  • Crusaders take the city, massacre everyone. In 1187, Saladin captures Jerusalem, then loses again, many times, eventually Tatars take over in 1244.
  • From 1250 to 1517 the Mamluks rule, Jerusalem diminishes 
  • The Ottomans take over, the city shrinks to 15,000, only 10th of its original size. It starts to revive in the 19th century only
  • 1917-47 British mandate, continuous conflicts with the Palestinians
  • 1948: Israel  declares independence, fierce fighting breaks out immediately, leading to the split of Jerusalem
  • During the 6-day-war in 1967, Jordan attacked West Jerusalem, giving an excuse to the Israeli forces to expel them entirely from the city
  • Despite the consolidation of the security situation, the future of the region, the occupied territories and the borders of Israel remains an open question. 

Nincsenek megjegyzések: