2012. június 1., péntek

Keleti Part(i) // Party on the East Coast

Pénteken reggel busszal vittek minket a NASA Goddard központjába (ami félúton van Baltimore felé, így már régóta kinéztem magamnak). A látogatóközpontban élőben nézhettük, ahogy a Space-X cég Dragon űrhajója (első magán eszközként) csatlakozik a Nemzetközi Űrállomáshoz. A nyilvános rész nem volt különösebben érdekes. Volt egy jópofa gömb-vetítő ("Science on a Sphere"), pár rakéta az udvaron, és néhány vitrin (meg az elmaradhatatlan ajándékbolt). Aztán bevittek pár épületbe, ami már izgalmasabb volt.  
A Goddard Űrközpont volt az első, amelyet megalapítottak 1959-ben, és mindmáig a legnagyobb a NASA fejlesztőközpontjainak sorában. Eredeti funkciói szerint műszaki fejlesztésre, gyártásra, küldetés tervezésre, tudományos kutatásra és a műszaki operációkra szánták; az űrközpontban építettek meg számos híres rakétát és szondát (Mercury, shuttles), és mind a mai napig innen irányítják az EOS és az LRO programokat. Jelenleg a legnagyobb projektjük a James Webb űrteleszkóp megépítése, amely méreteiben, pontosságában és képességeiben messze-messze felülmúlja a Hubble űrtávcsövet. A JWT 18 egy méteres prizmából álló tükre minden szempontból a távcsövek legfejlettebb generációja. Majdnem 9000 ember dolgozik a telep 110 épületében, elszórva a DC övezetben. Egy gigantikus épület (High Bay 29) ad otthont a világ legnagyobb ISO 7 fokozatú tisztaszobájának (13.000 m3), és megnéztük egy épülettel arrébb a gamma sugárközpontot, és a vákuumkamrákat
Következett a Lockheed Martin cég főhadiszállása, legalább is az egyik a sok közül, ahol sajnos nem az F-22es bemutatót néztük meg, hanem az űreszközeiket. Persze ez is elég impresszív, tekintve, hogy a kezdetek óta ott vannak az űrkutatás élmezőnyében, és mind a mai napig rengeteg katonai projekten dolgoznak. Jelenleg ők kaptak megbízást a következő generációs Orion transzporter elkészítésére. A terveket részletesen bemutatták modelleken.
Amikor visszaértünk Washingtonba gyönyörű turbulens idő volt, szép felhőkkel, és végre fel akartam menni a Postal Tower-be, ahova már évek óta nem sikerült bejutnom, de most is lekéstem a nyitvatartási időt 3 perccel… Délután kimetróztam Alexandriába, ahol Belle lakik. Legutóbb Taipeiben találkoztam vele, azóta viszont visszaköltözött a Keleti Partra. Este elmentünk egy nagyobb helyi disco-ba (9:30), és nagyon jót szórakoztunk, jó showt csináltak.
Másnap korán reggel keltünk, hogy (majdnem) nyitásra odaérjünk Amerika legnagyobb erdei kalandparkjához. 3,5 órán át csüngtem a különböző akadálypályákon (természetesen a legnehezebbeken), én nagyon-nagyon élveztem! Délután még Belle-lel egy pool partyba és egy sushi vacsorára voltam hivatalos, de inkább otthon maradtam náluk kicsit dolgozni, aztán este a vőlegényével, Henry-vel és barátaival egy koreai barbecue helyre mentünk. Másnap délben átautóztunk Baltimore-ba, Tianékkal  brunch-oltunk egyet, majd pedig felöltöztem én is csinosba, és mentünk Harmonie és Vi esküvőjére. Hampden-ben volt, az aranyos kis Baptista Templomban. Ott volt a fél Hopkins, jó sok ismerős, egy csomó koszorúslány meg koszorúsfiú. A szertartást is az egyik barátjuk tartotta, de nagyon kedves, személyes és humoros volt. Utána a pár utcával lejjebb lévő gyárépületben kialakított teremben volt a vacsora. (A hely mellesleg egy rendes étterem is egyben.) Minimál tánc volt csak, és 11 körül véget is ért az egész buli. Másnap már csak összepakoltam, bementem az egyetemre elbúcsúzni az emberektől, aztán Detroit és Párizs érintésével szépen hazarepültem. 
**********
The official program has ended, but I still had a couple of days to hang around. On Friday, I took part in the conference tour to the Goddard Space Flight Center, which was NASA's first and biggest research center, founded in 1959. It has almost 10,000 employees and over a hundred buildings in the DC belt area. Famous spacecrafts were built here and missions controlled (e.g., Mercury, shuttles, EOS and LRO). Their biggest current project is creating and testing the James Webb space telescope, which will dwarf Hubble, once completed. The primary mirror will be made of 18 special (1 meter) lenses some of which are already in testing in High Bay 29, in the world's largest ISO grade 7 clean room (13.000 m3 volume). While at GSFC, we watched live Space-X's Dragon docking to ISS. 
We got a demo on their Science on a Sphere, and visited the rather small expo area plus the few rockets in the court.

Further highlights of the trip: 

Nincsenek megjegyzések: