2007. november 22., csütörtök

Közlekedés // Transportation


Bár a biciklivásárlás kapcsán már írtam a közlekedésről valamennyit, azért maradt még mit mesélnem. Tény és való, hogy az amerikaiak autós nemzet. Még ha nem is kormánnyal a kezükben születnek, 16 éves korára mindneki megszerzi iziben a jogosítványát. (Ennek követelményei államonként változnak.) Az utak megfelelően szélesek, és fordítanak rá gondot, hogy egyirányúsításokkal mindenhol 2-3 forgalmi sáv legyen legalább. A városok körül több szintű körgyűrű van, ami kell is, mert rengeteget mozognak. Egy jobb étterem vagy bevásárlás kedvéért bármikor autóznak 30-40 percet. Rengeteg az SUV (terepjáró) és a pickup (platós kocsi). Az autók nagyjából európai áron vannak, viszont a benzin lényeges olcsóbb – nagyjából fele. Ezt úgy érik el, hogy alig van adótartalma. Egyesek szerint általános zavargások törnének ki, ha ezen a gyakorlaton érdemben változtatnának. Eddigi tapasztalataim alapján elég jól vezetnek, nem különösebben dudálnak vagy idegeskednek. A közlekedési szabályok nagyjából megegyeznek az otthoniakkal, azt leszámítva, hogy nincs jobbkéz szabály, és kisívben piros lámpánál is lehet kanyarodni. Egyenrangú kerszteződéseknél mindenhova STOP táblát rakknak, és az elsőként érkező mehet elsőként. Alapvetően minden ki van írva a táblákra szövegesen, előfordul, hogy annyi tábla lóg a kereszteződésben, hogy idő nincs végigolvasni mindet. Tájékozódni nem különösebben nehéz, mert mindenhol derékszögűek az utcák, és a belvárost leszámítva sorszámozottak. Ami meglepő, hogy az utak elég rossz állapotban vannak. Az autópályák még hagyján, de Baltimore-ban, a városban egészen olyan, mintha otthon lennék… A gyalogosokkal szemben előzékenyek, és mint említettem, a biciklisektől kifejezetten tartanak. A gyalogos lámpákban az tetszik, hogy minden forgalmas kereszteződésnél számolnak vissza, hogy hány másodperc múlva vált majd pirosra. Ezen felül mindenhol ki van alakítva mozgássérült rámpa, még az öregebb műemlékeknél is megoldották valahogy a liftet, és szépen kitáblázzák. Baltimore-ban egyetlen villamosvonal van, ami átszeli a várost, rengeteg megállóval, illetve két metró. Ezekkel nem utaztam még, mert másfele járnak, de a rossz nyelvek szerint nem fehérembernek valók. Hosszabb utakra is szívesebben választják a kocsit, viszont az autópályákon nagyon szigorúan veszik a sebességkorlátozásokat (általában 65Mph – 105 km/h). A MÁV megfelelője az AMTRAK, ami botrányosan drágán szállítja az utasokat, illetve a Volánbusz helyett Greyhound van, amiről szintén nagyon sok rosszat hallani. Az egyes államok saját társaságai viszont lényegesen olcsóbbak, és számos magánvállalkozás is van. Nagyon népszerűek pl. a kínai buszok, amik egészen baráti 20 dollárért szállítják az utasokat New York és Washington között. Természetesen ott a rengeteg repülőtársaság is, amelyek esetenként egészen megfizethető áron repködnek akár a két part között is. Általában az adók és illetékek is alacsonyabbak, mint Európában.

**************************

It is commonplace that the US is a motorist society. Pretty much true that they use their cars more extensively that any other nation I have seen. E.g. in the green house areas, sometimes there are no sideways, as they only move out by cars. The roads are wide just as the cars, and there are plenty of SUVs and Pickups. High schools have their own huge car parks already. Driving 30-40 minutes for shopping or eating out is just normal, therefore the traffic is always heavy, but I have not seen any stuck traffic jams what we have regularly in Budapest. The fuel is incredibly cheap (app. 0.6EUR/l), as there is not much tax on it. Everyone can afford a car, so they do. There are fewer traffic signs, as everything is written by words. An incredible amount of highways and interstate routes exist, however the peed limit is just 65Mph – 105km/h, and speeding is strictly fined. In general, they are good drivers and polite enough with pedestrians. There are ramps and elevators for disabled everywhere, even around the historical monuments. AMTRACK is the national railroad company, however they are very expensive compared to the state-owned, or regional transit. Similarly, the Chinese and other bus companies offer an affordable alternative to the Greyhound. The air traffic is extensive, and if you are lucky, you can fly to the other coast for a hundred.

Nincsenek megjegyzések: