2008. március 9., vasárnap

Los Angeles utcáin // Beyond the streets of LA

Az iSAIRAS konferencia mellett igyekeztem a maradék időmet Los Angeles felfedezésére fordítani. Ennek keretében kedden elbuszoztam a LACMA (Los Angeles County Museum of Art) múzeumba. Tricia-áékkal már jártunk itt egy rövid túra erejéig, de akkor csak a modern részleget néztük meg. A múzeum hatalmas és fantasztikus gyűjteménye van. Egész sereg Monet, Rembrandt, Rodin és hasonló remekművek. Tavaly decemberben a Lazarof házaspár kivételes kollekciót adományozott a múzeumnak, húsz Picasso-t, tucatnyi Pissarro-t, Klee-t és Degas-t, mintegy 100 millió USD értékben. Ezen felül az állandó kiállítás részét képezik a gazdag ókori európai és ázsiai művészeti tárlatok. Annak ellenére, hogy minden este 5 után ingyenes a múzeum, alig bóklásztak páran. Csütörtökön George Berci Professzorral (aki sebész a Cedars-Sinai kórházban) és kedves feleségével vacsoráztam, nagyon rokonszenvesek, remélhetőleg fogok még velük találkozni.
Los Angeles hírhedt a tömegközlekedéséről, illetve annak hiányáról. Mivel nagyon kiterjedt a város, gyakorlatilag nem lehet benne kocsi nélkül élni, ugyanakkor a központi helyek között kiválóan használható a buszrendszer. Cégtől függően 1.25 – 0.25 USD a viteldíj. A helyiek mind meg voltak rökönyödve, amikor meséltem, hogy milyen helyekre jutottam el tömegközlekedéssel és gyalog. Egyik este átsétáltam a Hollywood sugárúton keresztbe, amikor is megállított a rendőr, és azonnal igazoltatott, illetve mondta, hogy most jól megbüntet, mert tilosban mentem át. Végül megesett rajtam a szíve, mint tudatlan külföldin, de utána én is jobban odafigyeltem az ilyen apróságokra.
Péntek reggel Hollywood nevezetességeit látogattam meg, és befizettem egy vezetésre a Grauman's Chinese Theatre-be. (Utólag mondjuk egy mozira több értelme lett volna beülni.) A filmszínház 1926-ban épült, és Mr. Grauman egyik kínai útja ihlette. Itt mutatták be többek között a Marry Poppins-t és a Csillagok háborúját. Nemrég újították fel, a világ harmadik legnagyobb filmvászna található benne, és 30.000 W összteljesítményű hangrendszer. A VIP erkélyre forgatás miatt sajnos nem mehettünk be, a VIP bárt viszont megnézhettük. A színház igazi különlegessége az előtte levő téren a hírességek láb- és kéznyoma. 1927-ben Douglas Fairbanks véletlenül gyalogolt bele a friss cementbe, és ez adta az ötletet Grauman-nak, hogy sztárok lenyomataival díszítse a színháza udvarát. Nagyon elit a klub, kevesebb, mint 200 ember kapott felkérést. Sok lenyomathoz fűződik egy-egy érdekes történet, anekdota is. Személyes kedvencem Marilyn Monroo táblája, amiben erdetileg egy darab gyémánt is volt.
Péntek este a JPL túra után elsétáltam a Griffith Obszervatóriumhoz. A csillagvizsgáló a Central Park-nál négyszer nagyobb Griffit Park egyik dombján épült, és nemrég újították fel. A parkot az ingatlan bizniszben megvagyonosodott Colonel Griffith J. Griffith ajánlotta fel a városi tanácsnak 1896-ban, akik vonakodtak elfogadni, mondván, hogy annyira távol esik a 100.000 fős várostól. (Persze azóta már a belváros részének számít). Az obszervatórium is az adomány része volt, amelyet 1936 óta mintegy 75 millióan látogattak meg. Kicsit ijesztő volt a rohamosan sötétedő ég alatt egyedül feltúrázni az épülethez, aggódtam, mivel egy lélek sem volt a parkban. Fenn bőven voltak emberek, csak épp mindenki kocsival érkezett. A csillagvizsgáló két 12”-es teleszkópot használ az égbolt fürkészésére (azonban sajnos a felhők miatt aznap este nem tudták használni őket), ezen felül pedig egy szívonalas csillagászati múzeum kapott helyet az épületben (többek között a Palomar Observatory tükrének egy darabjával), valamint egy planetárium. Be is ültem egy látványos showra, mert jó rég láttam már ilyet. A kilátás kiváló a városra, a hideg, borús idő ellenére rengeteget fényképeztem. Szerencsére lefele két német lány elvitt kocsival, így nem kellett megmérkőznöm a helyi szatírokkal.
A túrám után csatlakoztam a Hostel által szervezett Pub Crawl-hoz, aminek az a lényege, hogy körbeviszek a környék szórakozóhelyein, ezáltal olcsón be lehet jutni olyan táncos helyekre is, ahova különben csak borsos áron, és hosszas várakozás után engednek be. Valójában nem volt olyan nagy szám egyik Club sem, de az este folyamán összeismerkedtem néhány jófej sráccal a Hostel-ből. A USA Hostel Hollywood, ahol egész héten laktam, nagyon jó fekvésű, közvetlenül a színházak mellett van, 10 percre a metrótól. A legjobb, hogy reggelire korlátlan mennyiségben süthetsz magadnak palacsintát, és egész nap van kávé, tea. A társaság meg nagyon bulis, és persze teljesen vegyes.
Szombat volt az utolsó napom LA-ben, egy délelőtti nagy séta után, amikor is a közeli nagy filmstúdiókat (MGM, Warner Bros.) kerestem fel (ahol semmit nem lehet látni kívülről), hátizsákkal, teljes menetfelszerelésben folytattam a felderítést. Elsőként a LACMA szomszédságában levő Page múzeumot látogattam meg. Ezen a helyen némi geológiai képződmények miatt a főld mélyéből időnként kártány szivárog fel. Az elmúlt 50.000 év során egyes nyarakon ez a réteg megolvadt, és foglyul ejtett állatokat. A vergődő prédák vonzották a ragadozókat, a dögevőket és a madarakat is, és végül mindenki a kátrány fogságában végezte. Egy egészen kis területen az évezredek során a világ ma ismert leggazdagabb őskori lelőhelye alakult ki. Eddig 4 millió csont került elő, mintegy 600 különböző faj egyedeitől. A legrégebbi csontok Kr.e. 50.000-ből valók. A feltárás még ma is folyik, az eddig talált 1600 ősfarkas és 3000 keselyű mellett mammutok, őstevék, őslovak, kardfogú tigrisek és egy emberi csontváz is előkerül. A csontok kiváló állapotban maradtak fenn a kátránynak köszönhetően, sőt, olyan mikrofosszilliákat is találtak, amelyek az egyes állatok táplálkozási szokásaira utalnak. A kátránytavak után kibuszoztam Santa Monica-ba, ahol még pont elcsíptem az óceánba lenyugvó napot. Sétáltam egy nagyot a mólón, meg a parton a milliárdosok villái között, ahol a Baywatch-ot is forgatták, majd kibuszoztam a reptérre. Az öt órás repülőutat végig aludtam, de ez sem volt elég pihenés. Másnap reggel át kellett még vágnom a hideg Washingtonon, és mivel nem volt kedvem több órát várni a múzeumok nyitására, néhány fénykép után egyszerűen hazavonatoztam.
**********************

Beyond the iSAIRAS conference I tried to discover LA as much as possible. On Tuesday I spent a couple of hours in the LACMA museum that has a fantastic collection of European and American masterpieces from Monet to Picasso. I was honored to be able to dine together with Prof. George Berci and his wife on Thursday. I will write more about it on SurgRob.
To use my time well, I visited the Hollywood theaters on Friday morning, even payed for a guided tour to Mann Chinese Theater that has the biggest screen in the States, and a 30.000W sound system. It is more famous for the foot- and palm-prints in front of it. Since 1927 almost 200 actresses and actors were honored to make their customized, unique or funny mark. Latest awarded was Will Smith in 2007. After the tour to the NASA JPL, I hiked to the famous Griffith Observatory. It lies in the middle of the huge Griffith Park (four times bigger than Central Park, New York), and was a donation together with the land by C. G. J. Griffith in 1896. The observatorium was primarily built for the public, and more than 75 million people have visited it so far. Unfortunately it was overcasted, so I had to be happy with the interactive museum and a show in the brand new planetarium.
The day did not end here, I joined the folks at the Youth Hostel for a Pub Crawl. It was not that big deal, but we got into two typical Hollywood dance clubs, and I met a couple of very nice guys.
My last day came too quickly. I just had enough time to make a big walking tour to the Warner Bros. and MGM Studios. (Both are closed for random visitors.) Later, with my entire luggage I took the bus to the Museum Quad to see the unique Page Museum. In the very middle of present Los Angeles, there are unique tar pits that have been active for at least 50.000 years. In certain periods, they were sticky enough to trap the prehistoric animals, (dire wolves, sabertooth cats, vultures, even mammoths) and throughout thousands of years they preserved the biggest known paleonthological collection of fossils. 4 million bones from 600 species so far (mainly carnivores aiming for the trapped and dieing others), and it is far from the end, as excavations continue in the ridiculously small site of Pit 91. I was just on time to see the sun setting to the Pacific Ocean in Santa Monica, and after a huge walk on the pier and the beach where e.g. Baywatch took place, I caught a bus to the airport.
I arrived to D.C. 5.50 am local time (3.50 for my body), so after taking a few pictures I took the train back to Baltimore.

Nincsenek megjegyzések: